Velkommen til designmanualen til InfraNord. Her kan du lese om retningslinjer for bruk av den visuelle identiteten og laste ned nødvendige filer.
1Hva er en designmanual?
Forklaring på hva en designmanual er og hvordan den skal brukes
InfraNord har en felles visuell identitet for organisasjonens virksomhet. Hensikten er å fremstå samlet og helhetlig ovenfor kunder, samarbeidspartnere og samfunnet for øvrig. Den nye visuelle identiteten innebærer at logo, farger, fonter, bilder og grafiske elementer skal brukes på en tydelig definert måte.
Vi ønsker at den forvaltes og utvikles innenfor rammene som her er gitt. Å bygge en merkevare handler om å bruke de grafiske verktøyene konsekvent over tid. Ambisjonen er å gjøre det lettfattelig og intuitivt for deg å bruke profilmanualen, enten du er designer, trykkeri eller ansatt hos InfraNord.
InfraNord sin designmanual tar for seg elementene i den grafiske identiteten og gir en detaljert beskrivelse for bruk av den. Disse retningslinjene må følges konsekvent – avvik vil svekke profilens helhetlige uttrykk. Hovedhensikten med identiteten er å fortelle omverdenen om bedriftens eksistens og kompetanse. I alle sammenhenger hvor bedriften opptrer visuelt, skal det skje i enhetlige former som bidrar positivt til organisasjonens image som en moderne og seriøst organ.
Designmanualen skal fungere som en ressurs og regelbok for organisajonen selv og for grafiske designere, reklamebyråer, trykkerier, leverandører av profilmateriell og eksterne aktører som har ansvar for design, kreativ produksjon eller annet som innebærer bruk av InfraNord sin identitet.
2Logo
Om logoen, retningslinjer for bruk og nedlasting av filer.
Logo
Logoen er laget i lavgrønn, kystblå, hvit og sort.
De ulike logofargene skal vektes slik:
- Lavgrønn logo er hovedfarge og skal brukes mest
- Kystblå logo er nummer 2
Hvit og sort logo kan brukes der det er hensiktsmessig. Hvit kan f.eks brukes om logoen skal settes oppå et bilde, og lavgrønn ikke er lesbar nok. Sort kan brukes der det må, men begrenses.
Lavgrønn logo skal alltid brukes med kystblå bakgrunnsfarge. Eneste unntak er foto, der kan det tillattes å sette lavgrønn direkte på fotobakgrunn hvis fargen på bildet er mørk nok slik at lesbarheten opprettholdes.
Kystblå logo skal brukes der det ikke er mulig å bruke lavgrønn med kystblå bakgrunnsfarge. Dette kan f.eks være der vi ikke kontrollerer bakgrunnsfargen selv – i epostsignaturer, på brevark og lignende.
Logoen finnes også som animert versjon hvor slagordet er gjømt mellom ordene «Infra» og «Nord». Denne kan brukes på nettside, i powerpointpresentasjoner, i filmer og på sosiale medier.
Logo med slagord finnes også som vanlig logofil og kan brukes der man ønsker at slagordet skal komme frem. Det er ikke tillatt å bruke ordinær logofil uten slagord for deretter å sette det sammen med egenkomponert slagord i form av tekst. Hvis slagord på noen måte skal med tett opp mot logo skal logofil med slagord integrert alltid brukes.
Fonten i logoen heter Nord.
Last ned InfraNord Produksjon logofiler
Last ned InfraNord Fiber logofiler
Eksempler på bruk av logo
Minimum luft rundt logo
Logo skal alltid ha en viss mengde luft rundt sin posisjon – nok plass til å sikre et rent og oversiktlig bilde uten forstyrrende elementer i nærheten. Mengden luft varierer i direkte proposjon til logoens størrelse.
Riktig mengde luft beregnes ved å bruke lengden av bokstaven I. Lengden på denne skal brukes rundt hele logoen, dette rommet utgjør minimum luft som alltid skal være rundt logo.
Vær obs på at om mulig så trives logoen med langt mer luft enn miniumumskravet.
Feil fargebruk
A: Plasser aldri mørk logo mot mørk bakgrunn eller bilde, dette gir for lav lesbarhet.
B: Bruk aldri logoen i noen andre farger enn senterets definerte logofarger. Dette gjelder også farger fra bedriftens fargepalett.
C: Plasser aldri logo over rotete og detaljert bakgrunn eller bilde.
D: Plasser aldri logo oppå andre farger enn InfraNord´s definerte farger.
E: Bruk aldri hvit logo mot lys bakgrunn, dette gir for lav lesbarhet.
F: Sett aldri logo oppå andre farger enn definerte bakgrunnsfarger, ikke engang bedriftens andre farger.
Minimumsstørrelse
For å opprettholde lesbarhet og effekt bør logoen ikke trykkes i mindre størrelse enn 13 mm. Minstestørrelsen måles ut fra logoens lengde. Dette målet gjelder den liggende logoen.
For digitale medier som web gjelder 37 px som minimumsstørrelse.
Vær obs på at logoen trives LANGT bedre i litt større enn minimumskravet, så disse små størrelsene som er oppgitt er kun til nøds bruk. Velg alltid større om det er muligheter for det på den gitte flate.
Feilaktig bruk
Feilaktig bruk av logoen vil skade identitetsdesignet til bedriften. Når det skal designes og utvikles trykte medier for bedriften, er det svært viktig at alle involverte har lest gjennom retningslinjene i designmanualen og kun bruker vektoriserte logofiler (EPS-format).
Det er forbudt å gjøre endringer og justeringer på logoen og dens tilhørende elementer, for eksempel lage egne versjoner av logo.
A: Endre aldri logoens dimensjoner.
B: Endre aldri logens farger.
C: Effekter skal ikke legges til.
D: Roter aldri logo.
E: Slagord skal aldri settes inntil logo, ta hensyn til logoens minimumsluft-regler. Bruk heller egen logofil med slagord inkludert.
F: Annen tekst skal aldri settes inntil logo, ta hensyn til logoens minimumsluft-regler.
E: Bruk aldri hvit boks bak logo. I slike tilfeller som dette skal det tas hensyn til flatens bakgrunnsfarge, og logofarge må velges med tanke på kontrastforhold. I dette eksemplet ville hvit logofil vært den korrekte, ikke lavgrønn logo plassert oppå hvit boks.
Korrekt bruk
Eksempler på korrekt fargebruk av logoen.
A: Lavgrønn logo skal kun brukes på kystblå bakgrunn.
B: Kystblå logo skal kun brukes på hvit bakgrunn.
C: Nøytral farge på logo kan velges om materiale tilsier at farge ikke er riktig å velge. Dette kan være for eksempel logo laget av materiale som skinn, stål, metall, tre, betong eller lignende. Rådfør gjerne med grafisk designer.
Eksempler på bruk av identiteten
3Begreper og forklaringer
For å forstå de ulike begrepene i designmanualen, gir vi her noen forklaringer.
Filformater
JPG er et bitmap-format til skjermbruk (internett, Word, PowerPoint etc.). Brukes hovedsakelig til foto.
PNG er et bitmap-format til skjermbruk (internett, Word, PowerPoint etc.). Brukes hovedsakelig til logoer og grafikk. Formatet støtter også transparent grafikk og forringes ikke ved gjentatt lagring.
EPS er et filformat som benyttes til trykk av logoer, grafikk, illustrasjoner etc. Vektor grafikk forringes ikke ved skalering når det er lagret som EPS. Må åpnes i Adobe Illustrator eller annet designprogram.
PDF er et plattformuavhengig filformat hvor filene vises på skjerm i samme form som de har når de blir skrevet ut. Vektor grafikk forringes ikke ved skalering når det er lagret som PDF.
AI er et filformat lagret fra Adobe Illustrator som benyttes til trykk av logoer, grafikk, illustrasjoner etc. Vektor grafikk forringes ikke ved skalering når det er lagret som AI. Må åpnes i Adobe Illustrator.
INDD er den opprinnelige filformatet for Adobe InDesign som betynnes til oppsett av layout. Må åpnes i Adobe Indesign.